Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce (kurs)

Koleżanka, która niedawno wystartowała ze swoim sklepem internetowym, a wraz z nim i platformą kursową wpadła na pomysł, że skoro pojawił się u niej kolejny kurs, to dobrze, by mogła w ramach MailerLite, gdzie ma obecnie swoje centrum e-mail marketingowe segmentować klientów również na podstawie produktów, które kupili. Pomysł jak najbardziej sensowny, i to nie tylko dlatego, że już w kilku sklepach takie rozwiązanie rekomendowałem lub wdrażałem (zależy od stopnia zaawansowania „rozmówcy”). A co najlepsze, w przypadku MailerLite nie wymaga to właściwie żadnych działań „po stronie IT”.

Przypisywanie klientów sklepu do grup w MailerLite

Właściwie, bo zostaje instalacja odpowiedniej wtyczki, oraz konfiguracja kluczy API, z czym powinien sobie poradzić nawet średnio zaawansowany użytkownik WordPressa/MailerLite. Zwłaszcza jak skorzysta z odpowiedniego poradnika… ;-)

Całą operację zaczynamy – oczywiście o ile mamy już konto w MailerLite, oraz sklep na WooComemrce – od instalacji oficjalnej wtyczki MailerLite dla WooCommerce (jest to inna wtyczka, niż standardowa, do integracji formularzy zapisu MailerLite z WordPressem).

Kolejnym krokiem jest jej konfiguracja, w tym celu potrzebujemy klucz API z MailerLite, oraz musimy – jeśli jest inaczej – aktywować integrację z WooCommerce (integracje -> WooCommerce):

Uzbrojeni w klucz możemy przystąpić do podstawowej konfiguracji wtyczki, której nie będę tu opisywał szczegółowo, bo niecały rok temu opisałem to w artykule „w serwisie MailerLite pojawiła się opcja integracji ze sklepem WooCommerce (WordPress) i serwisem Shopify”, do którego odsyłam.

W tym artykule skoncentruję się na tym, by pokazać, jak korzystając z wtyczki MailerLite dla WooCommerce ustawić przypisywanie klientów, którzy dokonali zakupu, do odpowiednich grup, bazując na tym, co kupili.

Produkt to grupa, a więc automatyzacja

Zasada jest prosta – każde przypisanie do grupy to oddzielna automatyzacja, którą należy ustawić. Czyli jak mamy 5 produktów i ma być 5 grup na bazie zakupu tych produktów, to ustawiamy 5 automatyzacji w MailerLite (na szczęście automatyzacje można dość łatwo klonować, korzystając z opcji „duplicate” znajdującej się w menu obok przycisku „edit”).

Pierwszym krokiem w automatyzacji jest ustawienie odpowiedniego wyzwalacza:

  • Typ zdarzenia: E-commerce automation
  • Workflow triger: Purchases specyfic product
  • Select a product: Wybieramy produkt ze sklepu

Produkty pobierane są automatycznie ze sklepu, stąd ważne, by przed tym krokiem dokonać prawidłowej konfiguracji i synchronizacji wtyczki MailerLite w sklepie.

Drugi krok w automatyzacji, to przypisanie takiego klienta (a konkretnie jego adres e-mail) do odpowiedniej grupy:

  • Add next step: Action
  • Choose a action: Copy to group
  • Subscriber group: wybieramy istniejącą grupę, lub tworzymy nową

Zapisujemy i następnie zostaje tylko aktywować stworzoną automatyzację.

Oczywiście warto zrobić jakieś testowe zamówienie, by przetestować, czy wszystko działa tak, jak powinno, czyli czy klient (jego e-mail) trafia do odpowiedniej grupy:

Na potrzeby testu jest to grupa „Sklep PT01”, do której trafił testowy użytkownik po wykonaniu testowego zamówienia na „Produkt Testowy 01” w testowym sklepie.

Klient to niekoniecznie subskrybent newslettera

Na liście grup, do których przypisany jest użytkownik widać również grupę „klienci sklepu…”, i nie jest to ani pomyłka, ani przypadek. Nie ustawiłem tego w powyższej automatyzacji, tylko bezpośrednio w ustawianiach wtyczki MailerLite dla WooCommerce w sklepie.  Chodzi o to, że przypisanie do grupy działa tylko dla zapisanych subskrybentów, a więc by zadziałała automatyzacja z przypisaniem do grupy, taki adres e-mail (klient) musi być już na naszej liście w MailerLite.

Oczywiście można liczyć na szczęście, że każdy, kto robi zakupy w naszym sklepie, zapisze się również do naszego newslettera, i to najlepiej wcześniej, jeszcze przed zakupami, tak by automatyzacja zadziałała, ale… Raczej bym na to nie liczył.

Dlatego często robi się tak, że każdy klient sklepu wpada do systemu służącego do e-mail marketingu – w tym przypadku MailerLite – dzięki odpowiednim ustawieniom wtyczki w sklepie (m.in. dzięki zaznaczonej opcji „Check to hide the checkbox. All customers will be subscribed automatically.”). Ale by odróżnić taki adres e-mail, nie wpada on do ogólnej puli, czy też np. grupy „newsletter”, a właśnie „klienci sklepu”.

Dzięki temu można te adresy wykluczyć z normalnych działań marketingowych (przynajmniej te, które „przy okazji” nie są zapisane również do newslettera), bo w tym przypadku komunikacja ma inne zadanie (np. informacje w ramach zakupionego produktu, np. konkretnego kursu internetowego). Zresztą taka grupa (klienci sklepu) przydać się może również w sytuacji gdyby z jakichś przyczyn trzeba było wysłać jakąś informację do wszystkich klientów (odpukać, ale… różne rzeczy się zdarzają, nawet największym…).

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce (kurs)
Patryk
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce (kurs)