Kurs "WordPress: Pierwsze kroki" (bezpłatna lekcja)

Wczoraj lub przedwczoraj w moim czytniku RSS pojawiło się kilka artykułów o tym, że Disqus (zewnętrzny system komentarzy) został przejęty przez firmę Zeta Global.  Z racji tego, że z Disqusa nie korzystam na żadnej z moich stron, to ta informacja właściwie jest dla mnie neutralna (eufemizm), i właściwie na tym temat ten miałem zamknąć. Zapytał mnie jednak kolega co p tym myślę – mógłbym go zbyć stwierdzeniem, że „nic na ten temat nie myślę” (kolejny eufemizm ;-)), ale z racji tego, że on na swojej stronie korzysta z Disqusa, to postanowiłem, że temat trochę rozwinę…

Dlaczego nie korzystam z Disqusa

Zacznę od tego, że firma która przejęła Disqusa zajmuje się… marketingiem, a więc zapewne chętnie zasili swoje bazy dodatkowymi danymi, których co jak co, ale Disqus zapewne ma pod dostatkiem. A, że każdy biznes powinien zarabiać, to można się spodziewać, że nowy właściciel (firma marketingowa) nie zamierza (zbyt długo) do tego interesu dokładać. Zresztą sam Disqus też od jakiegoś czasu próbuje coś tam zarabiać, m.in. poprzez wrzucanie reklam między komentarze na stronie, a być może też inaczej wykorzystuje pozyskiwane informacje…

Dodatkowo, jeśli mam wybór, to wybieram rozwiązania nad którymi mam bezpośrednią i pełną kontrolę. Nie dość, że pozwala mi to lepiej zarządzać wyglądem, to jeszcze mam pełną kontrolę nad działaniem systemu/usługi, zarówno od strony administracji strony, jak i użytkownika (choć czasem wymaga to dodatkowych modyfikacji). Mam też pewność, że któregoś dnia nie zaskoczy mnie to, że po podmiocie świadczącym usługę „słuch zaginął”, zwłaszcza w przypadku usług, które na siebie nie zarabiają i/lub zmieniają właściciela.

Jak nie Disqus, to co?

By nie było, że (tylko) sugeruję pozbycie się ze stron Disqusa (ale dotyczy to również większości innych tego typu usług), nie dając w zamian żadnych alternatywnych rozwiązań, to postaram się coś więcej na ten temat napisać.

Natywne komentarze w WordPressie

Zacznę od natywnych komentarzach WordPressa, bo oprócz tego, że nie korzystam z Disqusa, to jeszcze na większości swoich stron (i tych, którymi zarządzam) korzystam właśnie z natywnych komentarzy. Najczęściej z pewnymi dodatkowymi (i autorskimi) rozwiązaniami, i ogólnie jestem zadowolony. Przynajmniej na tyle, że nie widzę powodów by to radykalnie zmieniać.

Zresztą większość braków można relatywnie łatwo zniwelować, instalując dodatkowe wtyczki:

Jetpack

O tej wtyczce już kiedyś pisałem, więc nie mogło jej zabraknąć w tym zestawieniu, zwłaszcza że ma też kilka dodatkowych opcji związanych z komentarzami (np. powiadomienia). Sam z nich nie korzystam, to warto odnotować, że są, zwłaszcza że jest spora szansa, że już macie Jetpacka uruchomionego w swoim WordPressie.

Yoast Comment Hacks

Wtyczka Yoast Comment Hacks jest na tyle prosta w konfiguracji, że z jej obsługą nikt nie powinien mieć problemu. A dzięki niej dostajemy m.in.:

  • Powiadomienia o komentarzach (i odpowiedziach na komentarze)
  • Możliwość ustawienia przekierowania użytkownika, który dodał komentarz na wybraną stronę
  • Możliwość bezpośredniego wysłania wiadomości e-mail do autora komentarza
  • Możliwość ustawienia „rodzica” dla dowolnego komentarza

Na plus może działać również to, że jest to wtyczka od ekipy odpowiedzialnej za wtyczkę Yoast SEO, za którą nie przepadam (prawdziwy do SEO i zdecydowanie nie uważam, że jest to jedna z wtyczek, które powinny być instalowane przez każdego, a z racji tego, że często pojawia się w różnych zestawieniach „wtyczki, które musisz zainstalować” często instalują ją osoby mniej zaawansowane, które i tak z niej nie korzystają(, to jednak nie można odmówić im doświadczenia.

Subscribe To Comments Reloaded

Jest to wtyczka, którą bardzo lubię i chętnie z niej korzystam, a dzięki której możecie otrzymywać powiadomienia gdy ktoś skomentuje obserwowany przez Was artykuł lub udzieli odpowiedzi na Wasz komentarz. Wprawdzie Subscribe To Comments Reloaded może na początku trochę sprawiać wrażenie, że obsługa jest skomplikowana, co jeszcze potęguje dość siermiężny interfejs, to zdecydowanie warto dać jej szansę.

Edytowanie komentarzy przez komentującego

Nie ma też większego problemu, by dodać opcję, umożliwiającą komentującym edycje ich komentarzy. Można skorzystać np. z jednej z 2 wtyczek:

Nie korzystam, co nie oznacza, że nie ma takiej możliwości… ;-)

Walka ze SPAMem i wysyłanie wiadomości e-mail (SMTP)

Na koniec warto pomyśleć o jakimś zabezpieczeniu przed SPAMem, które nie musi od razu oznaczać, że osoba chcąca zostawić swój komentarz do artykułu będzie musiała walczyć z jakimiś CAPTCHA-potworkami. U mnie nic takiego nie ma, i nie pamiętam kiedy ostatni raz prześliznął się jakiś automatyczny SPAM. Korzystam z duetu PRyC WP: AntiSPAM (pierwsza, główna linia obrony) i Antispam Bee (druga, zapasowa linia obrony). Zresztą kiedyś poświęciłem temu zagadnieniu cały artykuł, i tam też zapraszam wszystkich (nie tylko) zainteresowanych tematem…

Do tego warto dodać jeszcze jakieś rozwiązanie pozwalające na sprawne wysyłanie wiadomości e-mail z WordPressa. Zwłaszcza, że przydaje się to nie tylko w kontekście komentarzy.

Zewnętrzne systemy komentarzy

Często jednak osoba zarządzająca stroną decyduje się na zmianę systemu komentarzy na jakiś zewnętrzny system. Najczęściej będzie to właśnie Disqus, ale często można spotkać też komentarze od Facebooka, czyli Facebook Comments. Z racji tego, że swoje zdanie o Disqusie wyraziłem już w poprzednich akapitach, to o komentarzach od Facebooka napiszę tylko tyle, że mam tutaj bardzo podobne zdanie (;-)). Z tą różnicą, że w przypadku Facebooka przynajmniej wiemy (z grubsza) na czym Facebook zarabia, a większość z Was i tak już mu swoje dane oddaje… Na plus zaliczyłbym też, że ten system komentarzy pozwala czasem znacznie zwiększyć ruch – może tylko czasowo, może tylko do konkretnego wpisu, ale jednak.

Alternatywne wewnętrzne systemy komentarzy

Dlatego, jeśli już ktoś faktycznie chce mocniej przebudować natywny system komentarzy w WordPressie, to można skorzystać z kilku dostępnych rozwiązań (wtyczek), które przenoszą standardowe komentarze mocno w stronę Disqusa. Przynajmniej wizualnie i pod względem obsługi/działania, bo działają na lokalnej bazie danych.

W tym miejscu warto wspomnieć m.in. o wtyczkach:

  • wpDiscuz – jak sama nazwa wskazuje, mamy tu „silną inspiracje” Disqusem, i przyznam, że to działa
  • Epoch – nie korzystałem, ale patrząc na to, że za wtyczką stoi ekipa odpowiedzialna za wtyczkę Postmatic, to chyba warto o niej wspomnieć

Na koniec – ale już poza listą – wspomnę o Isso, czyli trochę innym podejściu do tematu, bo nie mamy tu „tylko” wtyczki dla WordPressa do komentarzy, ale w sumie niezależny serwer komentarzy, dzięki czemu można spróbować zintegrować zarządzanie komentarzami z kilku stron w jednym miejscu.

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Kurs "WordPress: Pierwsze kroki" (na dobry początek)
Patryk
Tworzysz stronę internetową i potrzebujesz pomocy?