Nie wiem, czy nie powinienem zgłosić się do Home.pl z propozycją jakiegoś patronatu, bo jeśli dobrze kojarzę, to będzie to 3 lub 4 artykuł, którego są bohaterami w ostatnim czasie (a wiem, że – dzięki Brand24 – zaglądają na moją skromną stronę ;-)). Ale co poradzić, jak od jakiegoś czasu mam „nieskrywaną przyjemność” odkrywać magię ich usług (ale jest też np. typowy poradnik o konfiguracji certyfikatu homeSSL na ich „serwerze” Business Cloud). Dziś też zaktualizowałem artykuł „moje pożegnanie z hostingiem współdzielonym (i nie tylko), czyli wolnoć, Tomku, w swoim domku”, którego (współ)bohaterem również są, o akapit poświęcony konfiguracji rekordów DNS zewnętrznych domena za pośrednictwem… kontaktu z Biurem Obsługi Klienta, czyli (nie)szybko, i (nie)wygodnie.
No i tak zastanawiam się, które tematy wybrać do ewentualnego opisania dziś na Webinsider.pl, i – niespodzianka – dostaję zapytanie o domenę. Konkretnie, czy warto skorzystać z promocji w Home.pl, bo „teraz” dają 5 domen .pl za 0 zł. Gdybym dostawał choćby „piątaka”, za każde tego typu pytanie… Dlatego uznałem, że zamiast (znowu) odpowiadać na nie indywidualnie, przygotuję artykuł, do którego będę mógł odesłać potencjalnego „łowcę tanich domen” (tak jak od dawna odsyłam zainteresowanych artykułami „zbyt dyskretnie sponsorowanymi”, do dedykowanego im artykułu).
Spis treści w artykule
5 domen .pl za 0 zł w Home.pl
No cóż… Odpowiedź na to pytanie może zaskoczyć niektórych, ale uważam, że… tak, warto! Ale tylko wtedy, wtedy, gdy szukamy tymczasowej domeny, i raczej nie planujesz z nią się wiązać na kolejne lata. Spora tolerancja na marketing zapewne też się przyda…
Ale zacznijmy od początku, bo jest promocja – 5 domen .pl za 0 zł:
Schody zaczynają się gdy wczytamy się w regulamin promocji, bo znajdziemy tam m.in. coś takiego:
16. Prolongata ważności domen zarejestrowanych w ramach oferty promocyjnej, po upływie pierwszego rocznego okresu rejestracji, odbywa się na warunkach obowiązujących w momencie odnowienia usługi i wynikających z cennika obowiązującego w tym momencie u Organizatora, bez uwzględniania jakichkolwiek promocji, rabatów, czy też upustów cenowych, bez względu na ich charakter, chyba że Organizator postanowi inaczej.
Czyli przedłużenie domeny (zarejestrowanej w promocji) na następny rok kosztuje już zgodnie ze standardowym cennikiem, beż żadnych zniżek czy innych upustów.
Zresztą ewentualny transfer domeny do innego rejestratora też przed tą opłatą nie uchroni:
17. W przypadku transferu domeny zarejestrowanej w ramach promocji do innego usługodawcy przed pierwszym odnowieniem, Uczestnik zobowiązuje się do jej uprzedniej prolongaty w systemie Organizatora na kolejny rok w cenie odpowiadającej kosztowi odnowienia domeny z aktualnego cennika Organizatora. Dokonanie opłaty, o której mowa w zdaniu poprzednim, zwalnia uczestnika promocji z jakichkolwiek dodatkowych świadczeń na rzecz Organizatora.
Czyli domenę przenieść przeniesiemy, ale opłatę za przedłużenie domeny na kolejny rok opłacimy w Home.pl, wg standardowych stawek. Jest to dość logiczne, bo Home.pl jak każda firm musi zarabiać, zwłaszcza że na kolejne reklamy i akcje marketingowe zapewne potrzebuje niemało… ;-)
Ale konieczność przedłużenia domeny na kolejny rok po standardowej cenie (do niej jeszcze dojdziemy) to nie jedyna niespodzianka. Bo skorzystanie z promocji oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Zresztą nie tylko przez Home.pl:
11. Korzystając z promocji Uczestnik, poza zgodą wskazaną w Regulaminie sieci home.pl, wyraża dodatkową zgodę na przetwarzanie przez Organizatora swoich danych, w tym danych osobowych, w celach marketingowych oraz na wykorzystywanie przez Organizatora adresów elektronicznych Uczestnika w sposób komercyjny, w szczególności poprzez wysyłanie na adresy elektroniczne Uczestnika reklam i innych treści o charakterze informacji handlowej Organizatora, jego Partnerów, jak również osób trzecich, w tym w ramach kampanii reklamowych tych podmiotów.
Oczywiście – zgodnie z prawem – w każdej chwili można wycofać taką zgodę (przynajmniej z Home.pl, bo są jeszcze partnerzy… i pewnie partnerzy partnerów…):
12. Wycofanie przez Uczestnika zgody na przetwarzanie danych w zakresie wskazanym w § 5 pkt. 11, jest możliwe w każdym przypadku, poprzez pisemne oświadczenie Uczestnika dostarczone na adres siedziby Organizatora.
Ale to naturalnie wiąże się z… Tak, tak – opłatą za rejestrację domeny wg standardowego cennika:
13. W przypadku wycofania zgody opisanej w § 5 pkt. 11 przed prolongatą ważności domeny, Uczestnik będzie zobowiązany do zapłaty kosztów rejestracji domeny – według cennika Organizatora obowiązującego w momencie skorzystania z promocji. Zapis ten nie dotyczy konsumentów.
Na szczęście opłata za rejestrację nawet wg standardowego cennika jest sporo niższa (9,90 zł + VAT), niż za „prolongatę ważności domeny” na kolejny rok… A do tego zapis ten dotyczy tylko firm.
W promocji to nie zawsze znaczy taniej
W firmie, gdzie trzymam większość domen za rejestrację domeny .pl płace podobnie jak w Home.pl, w wersji bez promocji. I można przyjąć, że w przypadku większości firm, gdzie można zarejestrować domenę będzie to ok 10-15 zł za pierwszy rok. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku opłat za przedłużenie domen – te są wyższe, często dużo wyższe… A do tego, po roku czasu jest spora szansa, że z domeną „zżyjecie się” na tyle, że nie bardzo będzie jak się rozstać.
W Home.pl (ale nie tylko, bo w sporej grupie „marketingowo najpopularniejszych” dostawców tego typu usług ceny będą równie wysokie) koszt przedłużenia domeny .pl na każdy kolejny rok to 100 zł netto, czyli 123 zł z podatkiem VAT. Do tego – jeśli zdecydujecie się zarejestrować domenę w promocji – pierwsze przedłużenie musi odbyć się w Home.pl, i to w takiej cenie. Tymczasem na rynku bez problemu można znaleźć firmy (serwisy) gdzie domenę .pl przedłużmy na kolejny rok za ok 50-60 zł, i to już z podatkiem VAT.
Tak więc policzmy:
Home.pl
- Rejestracja w promocji: 0 zł
- Odnowienie: 123 zł
I liczymy:
- Koszt po 1. roku: 123 zł
- Koszt po 2. roku: 246 zł
- Koszt po 3. roku: 369 zł
- Koszt po 4. roku: 492 zł
- Koszt po 5. roku: 615 zł
- Koszt 5 domen po 5 latach: 3 075 zł
„Inny rejestrator”
- Rejestracja w promocji: 0 zł
- Odnowienie: 50 zł
I liczymy:
- Koszt po 1. roku: 62 zł
- Koszt po 2. roku: 112 zł
- Koszt po 3. roku: 162 zł
- Koszt po 4. roku: 212 zł
- Koszt po 5. roku: 262 zł
- Koszt 5 domen po 5 latach: 1 310 zł
Chyba nawet nie ma co tego komentować, bo różnice widać, i nie jest ona mała. Nawet przy jednej domenie różnica „robi różnicę”, a do tego każda kolejna domena tylko mocniej drenuje nasze kieszenie.
Jeszcze jakby z tą wyższą opłatą szła w parze jakaś wartość dodana… Ale wg mnie (to moja opinia, na bazie moich kilkukrotnych przygód m.in. z Home.pl) jest wręcz przeciwnie – jest relatywnie drogo, kontakt z obsługą klienta to droga przez mękę, a do tego czasochłonna. Jakiekolwiek mniej typowe wykorzystanie domeny to kolejne przygody, często oznaczające duże kompromisy.
Na koniec mała parafraza, w ramach podsumowania:
Jeśli niestety widać różnicę, to tym bardziej po co przepłacać
Oczywiście to Wasz wybór, gdzie i z jakich usług korzystacie… ;-)
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
Super artykuł!