Artykułów dotyczących również kwestii prawno-formalnych, jeśli chodzi o latanie dronami, już trochę opublikowałem. A dla szukających konkretnych informacji, podanych w konkretnej i uporządkowanej formie, przygotowaliśmy nawet kurs internetowy „Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej”. Natomiast obserwując internet, cały czas widzę, że pojawiają się pytania w stylu „kupiłem drona i czy teraz coś… gdzieś… muszę?!?”. I dziś właśnie na takie pytania postaram się odpowiedzieć.

Kupiłem drona i co dalej?

Z tym, że będzie to takie niezbędne minimum, bo gdy ktoś z Was potrzebuje więcej, to są inne artykuły na naszej stronie, tak samo, jak wspomniany już kurs „Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej”.

Tak więc kupiłeś drona i zastanawiasz się co teraz. Trochę odwróciłeś sprawę do góry nogami, bo to przed zakupem, powinieneś sprawdzić, jak wygląda to choćby od strony prawnej, a dopiero ewentualnie wtedy kupić drona. Tak, jak zapewne najpierw robisz prawo jazdy na samochód, a przynajmniej sprawdzasz warunki korzystania z niego, a dopiero potem go kupujesz. Przynajmniej jeśli kupujesz ten samochód dla siebie.

No ale mleko się rozlało, bo drona już kupiłeś i teraz zastanawiasz się, czy i na jakich zasadach możesz nim latać, bo w sklepie nic nie mówili, ale gdzieś coś w internecie czytasz, że…

Dron z klasą

Zacznę od tego, że mam nadzieję, że kupiłeś drona z klasą C0 lub C1, ewentualnie jak bez klasy, to o masie (wadze) poniżej 250 gramów, byś mógł nim latać w ramach podkategorii A1 w Kategorii Otwartej. Bo w innym przypadku trafisz pewnie do A3, a więc latać możesz 150 metrów od ludzi i zabudowań, a więc pola i lasy. I to też nie zawsze.

Rejestracja operatora i pilota drona

Po zakupie drona zaczynamy od rejestracji operatora drona (w uproszczeniu: właściciela drona), co można zrobić przez internet, na stronie Krajowego Systemu Informacji Dronowej (KSID). Uzyskany numer operatora należy też umieścić w sposób trwały na dronie – nie ma znaczenia, czy będzie to jakaś naklejka, kawałek taśmy z zapisanym numerem operatora, czy też bezpośrednio na dronie napiszesz go markerem. Ma być umieszczony numer operatora, i tyle. Przepisy na obecną chwilę nie określają, szczegółowych wymagań w tym zakresie. Przynajmniej krajowe.

Pilot czy operator?

By utworzyć profil operatora i pilota, po utworzeniu konta w KSID należy wybrać „dodaj profil pilota” jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej (lub prowadzisz, ale nie chcesz jej „mieszać” w kwestie związane z dronami) i „chcesz latać dronem dla siebie lub dla innej firmy ” lub „dodaj profil operatora”, jeśli „posiadasz firmę, w tym jednoosobową działalność gospodarczą” i „chcesz współpracować z innymi pilotami”. W większości przypadków, opcja „dodaj profil pilota” będzie prawidłowa.

Kurs na A1/A3

Na stronie Krajowego Systemu Informacji Dronowej (KSID) zrobisz również kurs na uprawnienia A1 i A3 dla pilota drona. I choć w przypadku niektórych dronów (klasa C0) nie jest wymagany, to zdecydowanie zalecam go zrobić. W każdym innym przypadku zrobienie tego kursu i uzyskanie uprawnień A1/A3 jest wymagane. Nauka i egzamin w 100% jest przez internet i bezpłatnie, a sama rejestracja i egzamin to mniej niż 30 minut. Ile czasu będziesz potrzebował na edukację, tego nie wiem… ;-)

Strefy i zgłaszanie lotów dronem

Kolejny ważny element, to aplikacja DroneTower, za pomocą której sprawdzisz strefy w miejscu, gdzie chcesz latać, oraz zgłosisz sam lot. Tak, wg obowiązujących przepisów, każdy lot dronem „na zewnątrz” należy zgłaszać, nawet jak chcesz polatać metr nad ziemią na swojej działce.

Większym problemem mogą być strefy, czyli to czy możesz w danym rejonie latać, a jak tak, to na jakich zasadach. Tutaj po prostu trzeba uważnie czytać, opisy stref. Na szczęście aplikacja DroneTower też trochę pomaga, bo po poprawnym skonfigurowaniu – uprawnienia pilota, dane drona i parametry lotu – podpowiada, czy można latać, czy jednak są jakieś ograniczenia. Może się też zdarzyć, że masz pecha i w okolicy nie polatasz.

120 metrów AGL i VLOS

Zasadniczo, o ile nie ma np. strefy, która by stanowiła inaczej (w znaczeniu mniej, np. 100 czy nawet 30 metrów), dronem w Kategorii Otwartej latamy maksymalnie do wysokości 120 metrów nad poziomem gruntu (120 metrów AGL) i utrzymujemy drona cały czas w zasięgu wzroku. Naszego, lub stojącego obok nas obserwatora.

I choć wielu świeżych droniarzy kusi, by sprawdzić, czy ich dron faktycznie może odlecieć na 10 kilometrów lub dalej, do tego w oprogramowaniu – nie licząc dronów z klasą C0 – maksymalną wysokość możesz ustawić nawet na 500 metrów, to nie rób tego. Nie tylko jest to niezgodne z prawem, ale zwłaszcza na początku, łatwo o błędy, które mogą sprawić, że chwilę po zakupie, stracisz swój nie tak tani nabytek.

Drony FPV

Jeśli Twój dron, to dron FPV, czyli podczas lotu masz na sobie gogle, lub „do zwykłego drona” dodałeś gogle, w których chcesz latać, to w takiej sytuacji zawsze musi być przy Tobie obserwator, który będzie obserwował drona, bo jak już wiesz, w Kategorii Otwartej latamy tylko i wyłącznie w zasięgu wzroku (VLOS).

Ubezpieczenie OC

Wprawdzie ubezpieczenie OC nie jest obecnie w Polsce wymagane, to jeśli zamierzasz latać „nad ludźmi” (o ile Twoje uprawnienia względem drona, z którego korzystasz, na to pozwalają), to warto rozważyć również wykupienie takiego ubezpieczenia. Zwłaszcza że w przypadku lotów niekomercyjnych, koszt takiego ubezpieczenia to niecałe 2 € miesięcznie.

Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej

Jeśli zainteresował Cię ten temat i chcesz więcej, to jeszcze raz zapraszam do naszego kursu internetowego „Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej”, w którym poruszmy opisane wyżej zagadnienia, oraz kilka innych, które również mogą Ci się przydać.

A jeśli dzięki temu, czy innemu z naszych artykułów wiesz wszystko, co chcesz wiedzieć, to kurs również możesz kupić, by nam podziękować. A tymczasem bezpiecznych lotów…

(!) Zgłoś błąd na stronie | Lub postaw nam kawę :-)
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk