Trzeba przyznać, że nie jest to łatwy okres dla użytkowników dronów. I nie mam na myśli pogody, a nadchodzące zmiany. I nie mam też na myśli tego, że część z tych zmian jest niezbyt korzystna, zwłaszcza dla użytkowników cięższych dornów bez nadanej klasy. Ale też choćby z rozmów ze znajomymi, czy lektury grup tematycznych wiem, że nie dla każdego wszystko jest oczywiste. Zarówno w kontekście jeszcze przez kilka dni obowiązujących przepisów, jak i tych nowych, które wejdą w życie 1 stycznia 2024, a więc wraz z końcem okresu przejściowego.

Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej (nie tylko) po 1 stycznia 2024

Pewnie w związku z tym na Webinsider.pl pojawi się kilka artykułów, omawiających poszczególne zmiany, ale będą to artykuły mocno punktowe, do tego na razie ciężko mi określić, kiedy dokładnie zaczną się ukazywać. Ale by nie zastawić szukających pomocy bez pomocy, przygotowaliśmy nowy kursobook “Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej”, w którym krok po kroku wyjaśniamy wszystkie zawiłości związane z (legalnym) lataniem dronami. Głównie w ramach Kategorii Otwartej, ale poruszyliśmy też tematy związane z kategorią szczególną (NSTS, STS).

Tak więc znajdziecie w naszym kursobooku “Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej” zarówno informacje o podkategoriach w ramach Kategorii Otwartej, dronach – zarówno tych z klasą, jak i bez, oraz to, czy i ewentualnie, w jakich podkategoriach i na jakich zasadach mogą latać. Całość uzupełniliśmy o materiały związane z prawnymi aspektami związanymi z lotami ogólnie (np. zgłoszenie lotu, strefy), rejestrację operatora, szkolenie pilota… A na deser kilka smaczków związanych ze wspomnianą kategorią szczególną, w tym o nośny temat, jakim jest obecnie  oświadczenie operatora NSTS.

Szczegółowe informacje, wraz z pełną listą tematów (lekcji), znajdziesz w naszym sklepie, na stronie kursobooka “Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej”.

Kursboook? A co to takiego?!?

Na początku miał być eBook, ze względu na relatywną łatwość dystrybucji. Jednak im bardziej zagłębialiśmy się w temat, im dłużej analizowaliśmy dane (głównie przepisy i ich interpretacje, przez odpowiednie urzędy), tym bardziej oczywiste zaczęło być, że eBook może nie być idealnym wyborem. Głównie ze względu na to, że jest to mimo wszystko produkt dość statyczny, i nawet jeśli na serwer wrzucimy zaktualizowaną wersję, to niekoniecznie dotrze ona automatycznie do wszystkich, co zdążyli już zakupić “starszą wersję”.

A po doświadczeniach z pracami nad materiałami wiemy, że temat cały czas jest na tyle świeży, że na pewno będą jeszcze jakieś zmiany. Czy to w ramach przepisów – unijnych lub krajowych, czy to w kwestii ich interpretacji (np. odejście od MTOM na rzecz TOM/TOW w przypadku dronów o masie niższej niż 250 gramów).

Do tego najpewniej w najbliższym czasie czekają nasz zmiany w kwestii zgłaszania lotów dronami, bo najpewniej pojawi się nowa aplikacja, która zastąpi webaplikację Check-In PASNA. A ten temat również poruszyliśmy, bo jest zdecydowanie ważny, a do tego niekoniecznie każdy użytkownik drona wie, że w ogóle musi loty gdzieś komuś zgłaszać.

Stąd zapadła decyzja, że będzie to coś w stylu eBooka, ale wydane w formule kursu internetowego, na naszej platformie edukacyjnej, w naszym sklepie internetowym. Nawet jeśli stracimy na tym finansowo (na eBooki VAT to tylko 5%, a już na kursy jest to klasyczne 23%), to ostatecznie zyskamy wszyscy. My, jak twórcy kursobooka “Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej”, bo bardziej swobodnie będziemy mogli wdrażać zmiany, czy też dodawać nowe materiały (lekcje). Wy, potencjalni nabywcy kursobooka “Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej” (zachęcam, ale uprzedzam, że nie jestem obiektywny ;-)), bo otrzymaliście produkt, który dzięki formie kursu internetowego, będzie na bieżąco aktualizowany.

I tak powstał kursobook “Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej”, czyli eBook, w formie kursu internetowego…

(!) Zgłoś błąd na stronie | Lub postaw nam kawę :-)
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk