Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!

Pewnie niektórzy z Was wiedzą, że choć staram się zwalczać wszelkiej maści oszustwa, czy inne „podejrzane działania”, to jednak na dedykowany wpis trzeba sobie zasłużyć, gdyż ilość tego typu „akcji” jest na tyle duża, że pewnie jakbym kilka wpisów dziennie pisał na ten temat, to bym nie dał rady opisać wszystkich, a do tego większość tego typu działań opiera się na kilku stałych elementach, tylko w różnych wariacjach/kombinacjach – ale znając mechanizmy tego typu działalności można (przy odrobinie rozwagi/uwagi) uniknąć wpadki/problemów.

Ale jak napisałem – można też sobie zasłużyć na dedykowany wpis, głównie dotykając tematów mi bliskich (Psia Łapka, czy gdy p. Joanna napisze, że znalazła Twojego psa), czy… zawracając mi głowę – bezpośrednio, lub pośrednio, przez znajomych lub klientów…

Odnowienie zarezerwowanej domeny

Dostałem dziś e-mail od jednego z klientów, z zapytaniem czy coś się dzieje, bo właśnie na numer kontaktowy podany na stronie (pierwsza lampka ostrzegawcza, bo wszyscy moi klienci wiedzą, że wszędzie jako kontakt w sprawie m.in. domen widnieje ja) przyszedł SMS, że domena wygasa:

web-online-pl_spam_sms_zarezerwowana-domena-wygasa

Uprzejmie informujemy, ze nazwa domeny [—].com.pl nie została opłacona na kolejny okres rozliczeniowy i jest w trakcie 14-dniowego wygasania. W celu odnowienia zarezerwowanej domeny prosimy o kontakt pod nr 22 270 6510 (Infolinia 801 066 396) lub odeślij ?Domena?, oddzwoni konsultant. Z pozdrowieniami, Web-Online.pl.

Druga lampka ostrzegawcza – choć niestety w całym zamieszaniu przegapiona przez mojego klienta – to adres domeny, która wygasa. Klient ma domenę z końcówką .pl (np. WebInsider.pl) a w SMSie jest mowa od domenie z końcówką .com.pl, czyli całkiem inna domena, która została chwilę wcześniej zarezerwowana:

DOMAIN NAME: [---].com.pl is queued up for registration
created: 2016.07.18 10:xx:xx
last modified: 2016.07.18 10:xx:xx
expiration date: 2016.08.01 10:xx:xx

Kolejną informacją, że coś tu jest nie tak  – choć to raczej dotyczy osób bardziej obytych z domenami internetowymi – jest ten fragment:

nazwa domeny [—].com.pl nie została opłacona na kolejny okres rozliczeniowy i jest w trakcie 14-dniowego wygasania. W celu odnowienia zarezerwowanej domeny

Bo wprawdzie mamy tu mowę o tym, że domena „nie została opłacona na kolejny okres rozliczeniowy” i jest w trakcie wygasania, to dalej (prze)czytamy o odnowieniu zarezerwowanej (!) domeny.

Dzwonie, jako zaniepokojony (nie) właściciel domeny

Pewnie większość z Was już przynajmniej domyśla się na czym polega mechanizm tego – w moim odczuciu – oszustwa, ale by móc w pełni przekazać Wam szczegółowe informacje z tym związane postanowiłem zadzwonić na wskazany numer.

Po chwili oczekiwania – chyba mają żniwa – odebrała p. Anna K. (K, np. jak Kwiatek, lub coś w tym stylu ;-)), która… hm… chyba musi jeszcze poćwiczyć „wciskanie ściemy”, bo jako „nieświadomy klient” musiałem ją naprowadzać, że chodzi o SPAM (dokładnie, to jest SPAM, i być może jakaś kara by się przydała i za to) przesyłany SMSem w sprawie wygasających domen (a może tylko „dział marketingu” zapomniał przekazać do „obsługi klienta” informacji o nowej kampanii reklamowej).

Po „odszukaniu w bazie” Pani Anna powiedziała, że:

Wiadomość dotyczy domeny o adresie [—].com.pl, prawda?

Mógłbym potwierdzić, bo tak naprawdę nie ma znaczenia jakiej domeny dotyczyła wiadomość, ale postanowiłem pójść trochę innym torem:

Dotyczy podobno mojej domeny, która nie została opłacona i wygasa…

Pani Ania szybko wyjaśniła, że:

To nie jest pana adres podstawowy, pana adres podstawowy to [—].pl, a adres który zawarty jest w wiadomości SMSowej ma końcówkę .com.pl

Na moje pytanie, czy to w takim razie jest mój adres, który mi wygasa otrzymałem taką odpowiedź:

Jest to adres, który jeszcze do pana nie należy… On jest w naszej firmie dla pana zarezerwowany…

Niestety Pani Ania nie rozumiała mojego następnego pytania, czy skoro dostałem od nich informacje, że wygasa domena, która nie jest moja – jak Pani Ania sama to przyznała, to czy np. jak będzie wygasać dowolna inna domena to również dostanę taką informację:

Dlaczego wysyłają do mnie Państwo informacje, że wygasa jakaś Państwa domena? Czy jakby wygasała domena xyz to też bym dostał SMSa od Państwa?

Bo przyznam, że mam kilka domen na które poluje, i być może usługa Web-Online byłaby lepsza, niż moje skrypty… ;-)

Więc próbuje inaczej:

Ja: Domena [—].com.pl to nie jest mój adres?

Pani Ania: No jeśli pan uważa, że to nie jest pana adres…

Ja: No ale to Pani sama mówi, że to nie jest mój adres

Pani Ania: Bo mówimy o adresie [—].com.pl, i on jeszcze nie jest pana…

Ja: Rozłóżmy to na czynniki – to nie jest mój adres?

Pani Ania: Oczywiście, że nie… Na tą chwilę nie…

Ja: To dlaczego dostałem SMSa, że on wygasa, jakie to ma dla mnie znaczenie?

Pani Ania: Bo jest dla pana zarezerwowany…

Ja: Ale to jak zarezerwuje Pani sobie np. [jeszcze jakiś inny adres] to też dostanę SMSa?

Dalej jakaś gadka-szmatka o rzekomej rozmowie z ich konsultantem „z ubiegłego roku”, i akurat przypadkowo równo za 2 tygodnie będzie „rocznica tej rozmowy”. Przyznam, że tu trochę się zaśmiałem, ale co poradzić, jak Pani Ania taka miła i kompetentna… ;-)

Cenna domena, choć niepotrzebna

W każdym razie Pani Ania się nie zraziła, i się nie rozłączyła (nie jest źle!), dzięki czemu mogłem zapytać się o cenę tej „zarezerwowanej dla mnie domeny”:

Ja: Ile ta przyjemność by mnie kosztowała?

Pani Ania: Gdyby pan się zdecydował na ten dodatkowy adres, by dla siebie zarejestrować, to koszt utrzymania tej domeny wyniósłby 129 zł netto, na cały rok…

W tym momencie uzyskałem informacje jaką chciałem, czyli cenę – 129 zł netto za domenę, która nie jest moja, i zapewne nie jest mi potrzebna – bo inaczej sam bym ją zarejestrował, gdzie standardowa cena rejestracji domeny tego typu (.com.pl) to jakieś 9-20 zł, zależnie od rejestratora. Niezła przebitka.

I tym samym mogłem podziękować Pani Ani za rozmowę, od razu – w końcu w życiu trzeba/warto być uczciwym – informując, że nie jest to moja domena, po prostu jakąś sobie wybrałem, a cała rozmowa została przeprowadzona w ramach zbierania informacji do publikacji…

Nie pierwsi, i (zapewne) nie ostatni

Web-Online (na razie zostańmy przy tej nazwie) to nie pierwszy „podmiot” działający w ten sposób – kilka lat temu (chyba, strasznie szybko ten czas leci) podobną metodę działania miał podmiot stojący za stroną Domeny365.eu, i – jeśli pamięć mnie nie myli – nawet treść SMSa była dość podobna, jeśli nie identyczna…

Zresztą tego typu kampanie/akcje „firmowane” przez Web-Online były już przeprowadzane wcześniej, z tym, że jakoś wcześniej ten temat mi umknął, więc tym bardziej cieszy, że tym razem się udało nadrobić.

F. H. U. Becconet Krzysztof Andrzej Kozioł

W każdym razie, wg bazy WhoIs kontaktem technicznym (!) dla domeny web-online.pl jest:

TECHNICAL CONTACT:
company: F. H. U. Becconet Krzysztof Andrzej Kozioł
F. H. U. Becconet Krzysztof Andrzej Kozioł
street: Krzywoustego 52/11a
city: 70-317 Szczecin
location: PL
phone: +48.918875975
last modified: 2012.04.25

Beconet, klon (równie nie) doskonały

A skoro w nazwie jest Becconet, to warto spojrzeć na kolejną stronę, czyli becco.pl:

company: F. H. U. Becconet Krzysztof Andrzej Kozioł
F. H. U. Becconet Krzysztof Andrzej Kozioł
street: Bolesława Krzywoustego 52/11a
city: 70-317 Szczecin
location: PL
phone: +48.914841393
fax: +48.914842066
last modified: 2007.06.17

Zresztą obie strony wyglądają dość podobnie – strona główna web-online.pl:

web-online-pl_www_strona-glowna

Strona główna becco.pl:

becco-pl_becconet_www_strona-glowna

FAQ web-online.pl:

web-online-pl_www_faq

FAQ becco.pl:

becco-pl_becconet_www_faq

 

Obie strony zostały „wykonane” (dałem cudzysłów, bo inaczej byłoby to w moim odczuciu pewne nadużycie)  na tym samym motywie do WordPressa – 3Clicks, który możecie obejrzeć (i ew. nabyć za 59 $, np. jakbyście planowali podobny biznes ;-)) na tej stronie. Nawet grafiki w większości zostały bez zmian…

Zadowoleni klienci i (nie)zrealizowane projekty

Na obu stronach znajdziemy – a jakżeby inaczej – opinie zadowolonych „klientów”, nie muszę dodawać, że będą to te same opinie, tych samych „klientów”:

Zespół Look Style: Strona została wykonana w sposób profesjonalny, a wszystkie zmiany były wykonywane szybko i według naszych potrzeb. Nasi Klienci natychmiast zwrócili uwagę na responsywny charakter strony. Polecamy.

Krystyna Bodo, Some Company: Oprócz fachowej porady połączonej z kreatywnością i osobistym zaangażowaniem, do każdego projektu podchodzą indywidualnie. Zakupiłam domenę, hosting oraz wykonanie strony www.

Wrażenie robi zwłaszcza firma, w której pracuje Pani Krystyna Bodo – Some Company, chyba już kiedyś o niej słyszałem… ;-)

Z projektami jest podobnie jak z opiniami – zrzuty z komercyjnych motywów, wraz z linkami do stron demo ich producentów:

web-online-pl_www_strona-glowna_projekty-stron

Usługi gastronomiczne:

web-online-pl_www_projekty_uslugi-gastronomiczne

Usługi prawne:

web-online-pl_www_projekty_uslugi-prawne

Tu pewnie mógłbym dać jakieś podsumowanie, ale chyba nie jest ono potrzebne. No, może ew. „szczególnie zainteresowanym” zaproponuję dawny wpis na temat Art. 213 KK… ;-)

Zgłoś błąd na stronie

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!

WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które - w miarę możliwości - spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. "linki partnerskie", co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte... :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!