Oprócz tego, że mam kilka swoich projektów, które opierają się m.in. na stronach internetowych, w dużej mierze działających na WordPressie, to mam też sporo stron klientów pod swoją opieką, również na WordPressie. Są to różne strony – od prostych wizytówek, trochę bardziej złożonych stron firmowych, przez strony-aplikacje, a na różnej maści sklepach internetowych i platformach kursowych – tak „modnych” zwłaszcza ostatnio – kończąc. I choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się to całkiem różne projekty, to mają zazwyczaj kilka elementów wspólnych. Jednym z takich elementów są wychodzące ze strony wiadomości e-mail. Czy to z formularza kontaktowego, czy też różnej maści wiadomości marketingowe (newsletter), czy też tzw. wiadomości transakcyjne (np. potwierdzenia zamówienia ze sklepu internetowego). I oczywiście najważniejsza jest dostaraczalność takich wiadomości, ale to nie wszystko. Warto też wiedzieć, kiedy i jakie wiadomości wyszły z naszej strony…

Monitorowanie wysyłanych wiadomości e-mail w WordPressie

Taka informacja jest szczególnie ważna w przypadku stron usługowych, takich jak m.in. sklepy internetowe, platformy kursowe. W takich przypadkach zawsze może się zdarzyć, że ktoś nam napisze, albo że jakiejś wiadomości nie dostał, albo poprosi o jej ponowne przesłanie, i to niekoniecznie dlatego, że poprzednią „zjadł pies”.

Stąd dobrze mieć jakieś miejsce, z którego można sprawdzić wszystkie wysłane ze strony wiadomości, i co – przynajmnjej wg mnie – nie mniej ważne, skąd można nie tylko podejrzeć kompletne szczegóły, ale i ponownie wysłać, jeśli będzie taka potrzeba.

Autorzy wtyczki niestety zabłądzili

Artykuł zostawiam, ale zdecydowanie nie mogę już polecać wtyczki WP Mail Logging (Wysija). Autorzy wtyczki nie tylko dodali większości najpewniej niepotrzebny element (Redux Framework), to jeszcze przy tej okazji narobili pewnie na wielu stronach niezłe zamieszanie, w pewnym sensie „przymuszając” użytkowników korzystających z klasycznego edytora do instalacji/aktywacji potworka, jakim cały czas (jeszcze?) jest Gutenberg.

Są inne wtyczki tego typu. Ja przerzuciłem się w większości przypadków na wtyczkę FluentSMTP (FluentSMTP & WPManageNinja Team), która oprócz zapisywania wychodzących wiadomości e-mail z WordPressa, jest też wtyczka typu SMTP. I co ważne, umożliwia korzystanie z Amazon SES po API.

Rozwiązań tego typu jest sporo, ja od jakiegoś czasu chętnie korzystam z wtyczki „WP Mail Logging by MailPoet” od ekipy odpowiedzialnej za projekt MailPoet.

Wtyczka jest w pełni darmowa, a więc nie ma tutaj ograniczeń, że np. mogę zobaczyć, kiedy i jakie wiadomości zostały wysłane, ale już np. ponowna wysyłka, czy szczegóły wiadomości to zapraszamy po wersję premium. I choć jest darmowa, to jest realna szansa, że nie tylko nie zniknie, ale i nie będzie też zmiany, że większość opcji przejdzie do wersji płatnej, bo choć jest darmowa, to prawdopodobnie zarabia, reklamując usługę/wtyczkę MailPoet. A do tego od niedawna są też częścią Automattic, czyli ludzi stojącej za samym WordPressem.

I jak już pisałem, od tego typu wtyczki oczekuję nie tylko listy wiadomości wysłanych (zrzut/grafika powyżej), ale też możliwości np. ponownego przesłania wysłanej wiadomości:

Możemy też podejrzeć m.in. treść wysłanych wiadomości, i to nawet w kilku formatach (raw, html, json):

A co dla wielu może być istotne, opcje, czyli ustawienia wtyczki są proste, ale pozwalają ustawić to, co najważniejsze:

Ja tutaj zwrócę uwagę na opcje takie jak „WordPress Date Time Format”, którą warto aktywować, oraz opcje związane z automatycznym czyszczeniem (log rotation), co może być przydatne nie tylko w kontekście RODO, ale też rozmiaru bazy danych. Zwłaszcza w przypadku stron, gdzie tych wiadomości wysyła się naprawdę dużo (np. sklep internetowy, platforma kursowa).

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!