Ten tydzień rozpocząłem od pytania koleżanki, czy możemy szybko i relatywnie tanio wdrożyć platformę webinarową, najlepiej na jakimś gotowym rozwiązaniu, najlepiej na WordPressie, z którego oboje chętnie korzystamy. Tak, by nie tylko nie tracić czasu „na deweloperkę”. Chwilę porozmawialiśmy o tym, jakie funkcje są możliwe, jakie wymagane, oraz o tym, co znaczy „relatywnie tanio”. Na koniec ku jej radości miałem gotowe, i faktycznie niedrogie rozwiązanie. Oczywiście relatywnie… ;-)

Webinar na WordPressie z wykorzystaniem wtyczki WebinarPress

Wymagania koleżanki nie były jakieś kosmiczne, ale właściwie eliminowały praktycznie wszystkie bezpłatne rozwiązania. Przynajmniej tak, by miało to ręce i nogi. Bo oprócz możliwości prowadzenia webinarów  na żywo (co można zrobić choćby na YouTube), na liście życzeń znalazły się takie funkcje jak:

  • Możliwość budowania bazy newslettera (+ integracja z MailerLite)
  • Sprzedawanie dostępu do niektórych webinarów (nagrań)
  • Możliwość tworzenia webinarów z nagranych wcześniej filmów

A tak ogólnie, to stworzenia zautomatyzowanej platformy, która pozwoli nie tylko przeprowadzać webinary na żywo, ale również zaplanować webinary ciągłe/cykliczne z nagrań – dostępne w zaplanowanych momentach, jak i na żądanie. Czyli można powiedzieć, że klasyczna i zautomatyzowana platforma typu „Evergreen Webinars”.

I choć może wydawać się, że to będzie grubsza sprawa, to założenia te mnie ucieszyły, bo na platformie deweloperskiej miałem gotowe rozwiązanie, nad którym pracowałem na potrzeby jednego z klientów, a zarazem by opisać to rozwiązanie na tej stronie (Webinsider.pl). Jeszcze tylko zerknąłem na stronę „poglądową”, jaką pokazała mi jako przykład koleżanka, i w tym momencie mogłem powiedzieć jedno słowo: WebinarPress (dawniej WP WebinarSystem).

WebinarPress (WP WebinarSystem)

WebinarPress to wtyczka do WordPressa, pozwalająca dość szybko uruchomić webinarową platformę, jakiej zażyczyła sobie koleżanka. W pierwszych założeniach do artykułu na temat tej wtyczki chciałem artykuł oprzeć o wersję bezpłatną, by pokazać jak prosto, szybko i bezpłatnie można postawić prostą stronę, by przeprowadzić prosty webinar „u siebie” (na swojej stronie).

Jednak w kontekście pomysłu koleżanki uznałem, że chyba lepiej będzie w artykuł skoncentrować się o możliwościach, jakie daje płatna wersja wtyczki (197 $ rocznie na 1 stronę, 497 $ rocznie bez limitu stron). Nawet jeśli zdarzyło mi się wdrażać webinar oparty o wersję bezpłatną wtyczki WebinarPress dla jednego z klientów, to jest to rozwiązanie dość podstawowe, i szkoda tak mocno kastrować artykuł. Choć postaram się wskazać na opcje, które są niedostępne w wersji bezpłatnej wtyczki WebinarPress. Przynajmniej te najbardziej kluczowe.

Zacznę od chyba najważniejszego elementu, czyli typów webinarów, jakie dzięki tej wtyczce możemy przygotować:

Mamy do naszej dyspozycji:

  • Live – czyli podstawowa opcja, idealna dla webinarów na żywo
  • One Time – opcja podobna do poprzedniej, ale w pełni zautomatyzowana
  • Recurring – możemy wybrać dni i godziny, o których webinar ma być powtarzany (w pełni automatycznie)
  • Just in Time – podobnie jak powyżej, ale start nie o konkretnych godzinach, a co określony czas (np. co 30 minut)
  • Right Now – webinar startujący od razu po tym, jak użytkownik się na niego zapisze

I tak dochodzimy do powodu, dla którego zdecydowałem się jednak oprzeć artykuł o wersji płatnej wtyczki WebinarPress, bo w wersji bezpłatnej mamy do wyboru tylko pierwszą opcję. Wprawdzie oprócz YouTube Live możemy jako źródło wideo wskazać również zapisany wcześniej film (z w pliku, z serwisu YouTube, Vimeo, TwitchMixer), to z racji tego, że obsługa – w tym start – jest w pełni manualna, więc i tak musimy ręcznie aktywować webinar o wyznaczonej godzinie:

W przypadku wersji płatnej oprócz wymienionych powyżej źródeł sygnału (materiału wideo) mamy do dyspozycji dodatkowe opcje, jak np. Zoom, Wistia, RTMP Stream czy HLS Stream:

Na pochwałę – co piszę na podstawie tego, co mówiła na temat koleżanka – zasługuje moim zdaniem panel przygotowywania nowego webinaru. Jest czytelny, poszczególne opcje są dość dobrze pogrupowane:

Również personalizacja graficzna poszczególnych elementów/ekranów jest całkiem wygodna i rozbudowana:

Z tym że warto zaznaczyć, że w wersji bezpłatnej tylko niewielka część opcji jest aktywna. Nie chodzi tylko o elementy związane z wyglądem, ale też – co chyba logiczne – z funkcjami. W wersji darmowej możemy np. zapomnieć o integracji z systemami do newsletterów (mailingów), czy wsparciem dla WooCommerce, dzięki czemu można sprzedawać dostęp do wybranych webinarów:

Strona zapisu na webinar w obu wariantach – wtyczka w wersji płatnej i bezpłatnej – wygląda podobnie, i raczej dobrze spełnia swoją rolę. Oczywiście w przypadku wersji płatnej mamy większe możliwości personalizacji, ale i w wersji bezpłatnej wygląda co najmniej poprawnie:

Chyba najsłabszym elementem jest sam ekran, na którym odbywa się webinar. Mamy wszystkie podstawowe elementy, takie jak czat (tylko w wersji płatnej), moduł do zadawania pytań i listę użytkowników, ale jakoś tak pustawo tam. Przynajmniej w wersji bezpłatnej wtyczki:

W wersji płatnej nie tylko możemy wyłączyć poszczególne moduły (czat, pytania, lista uczestników), ale pod filmem/wideo możemy umieścić wezwanie do działania (przycisk CTA), wraz z licznikiem, który będzie np. odliczał czas do końca promocji (licznik jest opcjonalny). Możemy też wstawić standardowy kontent HTML, zawierający dodatkowe materiały, które chcemy przekazać (albo reklamę ;-)).

Wersja płatna, czy może jednak bezpłatna?

I choć – jak widać powyżej – większość najciekawszych opcji wtyczki WebinarPress występuje tylko w wersji płatnej (197 $ rocznie na 1 stronę, 497 $ rocznie bez limitu stron), to miałem okazję współorganizować (od strony logistycznej i technicznej) webinar z wykorzystaniem wtyczki w wersji bezpłatnej. I choć musieliśmy zaakceptować pewne ograniczenia (mniejsze możliwości personalizacji, brak bezpośredniej integracji z systemem do mailingu, choć na można wyeksportować adresy ręcznie) to webinar – z wykorzystaniem YouTube Live i OBSa – się udał.

Jadnak w przypadku projektu, który obmyśliliśmy z koleżanką, a o którym pisałem na początku tego artykułu, wykorzystanie wersji darmowej WebinarPress totalnie nie miałoby sensu. Głównie ze względu na potrzebę pełnej automatyzacji (Evergreen Webinars), oferowania różnych materiałów w różnych cyklach/trybach, oraz wsparcie dla sprzedaży z wykorzystaniem integracji z WooCommerce.

Warto może jeszcze dodać, że podane powyżej opłaty są za rok, przy czym po rosku – w przypadku braku przedłuzenia – tracimy „tylko” dostęp do aktualizacji, natomiast z wtyczki możemy korzystać dalej (co jest chyba standardem w przypadku płatnych rozszerzeń do WordPressa):

Do I need to renew my license every year?

Your license key is valid for one year from the purchase date. While your license is valid you will receive automatic updates. When your license expires the plugin will remain fully functional but you will not receive any more updates or email support.

W każdym razie wtyczkę w wersji bezpłatnej znajdziecie w repozytorium WordPress.org, skąd możecie zainstalować ją na swojej stronie. W przypadku wersji płatnej zachęcam przez ew. zakupem zapoznanie się nie tylko z informacjami znajdującymi się na stronie WebinarPress, ale również z zapoznaniem się z działaniem wtyczki w serwisie demonstracyjnym…

(!) Zgłoś błąd na stronie