Dostałem ostatnio zapytanie o możliwość przygotowania platformy kursowej (platforma do sprzedaży kursów) bazującej na WordPressie i WooCommerce. Niby nic nadzwyczajnego, bo jest to bardzo dobre połączenie, które wsparte kilkoma dodatkowymi rozwiązaniami powinno być aż nadto zadowalające dla każdego, kto chce sprzedawać (nie tylko) swoje kursy. To, co mnie zaskoczyło, to to, że materiał wideo ma być hostowany w serwisie YouTube…
Spis treści w artykule
Hosting płatnych materiałów wideo
Nie mam nic do YouTube, sam sporo swoich materiałów (również komercyjnych) trzymam w tym serwisie. Ale YouTube jest dobrym miejscem dla filmów w momencie, gdy zależy nam na jak najszerszym zasięgu, czy zarabianiu na reklamach emitowanych przy filmach hostowanych w tym serwisie (AdSense). Natomiast moim zdaniem YouTube totalnie nie nadaje się do hostowania materiałów, za dostęp, do których chcemy pobierać opłatę. Wynika to z tego, że w YouTube nie mamy właściwe żadnych możliwości zarządzania tym kto, kiedy i na jakich warunkach ma dostęp do naszych materiałów.
Możemy ustawić film jako publiczny – dostępny dla wszystkich, niepubliczny – dostępny dla osób, które znają adres URL filmu (mają link), lub prywatny – dostępny tylko dla nas. Niby kompleksowo, ale zdecydowanie za mało, w przypadku gdy chcemy zarabiać na dostępie do naszych materiałów. Bo nawet jeśli ustawimy film jako niepubliczny (prywatny ze zrozumiałych względów odpada) to wystarczy, że ktoś wypuści link „w świat”, i w tym momencie utracimy kontrolę nad tym, kto ma dostęp do filmów.
Płatne plany w serwisie Vimeo
Dlatego w takim przypadku zdecydowanie lepiej skorzystać z serwisów, które oferują bardziej rozbudowane opcje związane z zarządzaniem uprawnieniami związanymi z dostępnością do materiałów (filmów). Jednym z takich serwisów – z którego sam chętnie korzystam – jest serwis Vimeo, który w dużej mierze działa podobnie do serwisu YouTube, ale oferuje dodatkowe płatne plany, które pozwalają bardziej precyzyjnie zarządzać uprawnieniami do filmów.
Z racji tematu, którym się zajmujemy pomijam pakiet bezpłatny Vimeo (Vimeo Basic), bo tu nie będzie większej różnicy niż w przypadku umieszczenia filmów na YouTube. Nas interesują plany płatne:
- Vimeo Plus za 23 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)
- Vimeo PRO za 64 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)
- Vimeo Business za 170 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)
Ale korzystając z naszego linku partnerskiego, każdy plan można kupić 25% taniej:
- Vimeo Plus za 17,25 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)
- Vimeo PRO za 48 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)
- Vimeo Business za 127,50 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)
Wybór konkretnego planu zależy m.in. od tego, jak dużo materiałów planujemy wrzucać na platformę, ale już nawet najtańszy plan posiada opcje, które w przypadku budowania płatnej platformy kursowej są kluczowe:
- Domain-level privacy – ograniczenie dostępu do materiałów do wybranej domeny (naszej domeny)
- Password protection – ochrona dostępu do filmów za pomocą hasła
- Player customization – modyfikacja wyglądu odtwarzacza
Jednak jest tu pewne „ale”, przynajmniej jeśli chodzi o najtańszy płatny pakiet, czyli Vimeo Plus, który według regulaminu serwisu Vimeo nie może być używany do hostowania (i udostępniania) materiałów komercyjnych, a takimi materiałami są m.in. kursy internetowe, zwłaszcza oferowane komercyjnie.
W takim przypadku – by być zgodnym z regulaminem serwisu – należy wybrać przynajmniej plan Vimeo PRO. Plan najniższy zostawiam w tym zestawieniu ze względu na to, że choć nie jest to zgodne z regulaminem serwisu, to znam przypadki, gdy osoby oferujące m.in. kursy wideo korzystały z niego, i im się udało… ;-)
Dodatkowo w pakietach Vimeo PRO i Vimeo Business możemy sprzedawać dostęp do filmów w ramach platformy Vimeo (VOD), a w pakiecie Vimeo Business dodatkowo mamy dostęp do narzędzi marketingowych, które pozwalają np. zbierać adres e-mail od osób, które film chcą obejrzeć.
YouTube Red
Widać tutaj (Vimeo) trochę inne podejście do zarabiania przez sam serwis – na YouTube to użytkownik, który ogląda filmy płaci. Czy oglądając i klikając w reklamy, czy też wykupując dostęp do usługi w wersji premium (YouTube Red), dzięki czemu może m.in. oglądać filmy bez reklam, czy uzyskuje dostęp do dodatkowym materiałów.
Natomiast wydawca dostaje sporo zabawek do swojej dyspozycji (podkład audio, napisy, podstawowe opcje edycji), ale brak tu naprawdę przydatnych opcji, jak choćby bardziej rozbudowane zarządzanie uprawnieniami (dostępem do materiałów). A jestem przekonany, że gdyby Google zdecydowało się w serwisie YouTube wprowadzić płatne plany dla wydawców, choćby z rozwiązaniami znanymi choćby z serwisu Vimeo, to zapewne chętnych na nie by nie zabrakło…
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
Bardzo przydatny, wartościowy artykuł. Dzięki serdeczne!
Dokładni tych informacji szukałem! Brakuje mi tylko jedno elementu – webinary z wykorzystaniem VIMEO. Czy ktoś ma doświadczenie w tym zakresie? Aktualnie korzystam z ClickMeeting, ale ma sporo ograniczeń i szukam alternatywy. Czy wykorzystanie pakietu Business jest dobrym pomysłem?
Nie wiem, czy masz na myśli webinary na żywo, czy „z nagrania”, ale live w Vimeo jest dopiero w najdroższym pakiecie Premium, za 245 zł (netto) miesięcznie (płatność roczna). Wybór narzędzia zależy od budżetu, ale też i potrzeb. Sporo osób – nie tylko ze względu na koszt, ale i zasięg – robi webinary na YouTube. Zwłaszcza że można – w razie potrzeby – ten fakt ukryć i na bazie YouTube i WordPressa zrobić normalną platformę do webinarów.
Mam pytanie, czy można sprzedawać w swoim sklepie internetowym kody dostępu do materiałów w vimeo mając np. pakiet buisness albo premium?
Można, z tym że taki kod będzie wspólny dla wszystkich dla danego filmu. Są chyba nawet gotowe wtyczki do WC korzystające do tego celu z API Vimeo. Ale to już kwestia wyboru formy dystrybucji kodów.
Alternatywnie można filmy umieszczać (osadzać) na swojej stronie, z odpowiednimi blokadami (oglądanie możliwe tylko na naszej stronie), i dostęp do tych stron przyznawać tylko tym, co kupili. Taka mini platforma VOD/kursowa.
Można też pójść krok dalej, i sprzedawać te filmy jako kursy.
Wszystko zależy od potrzeb ;-)
Dziękuję za odpowiedź. Właśnie tak chciałem zrobić, sprzedawać te filmy jako kursy. Pewnie wyjdę na „lamusa”, ale o której platformie piszesz „WC”?My działamy na prestashop
WC to WooCommerce, czyli wtyczka eCommerce (sklep internetowy) do WordPressa. Może za duży skrót zrobiłem, ale to z przyzwyczajenia, bo „w tym kontekście” głównie o WordPressie piszę ;-)
Witaj. Wykupiłem kiedyś dostęp do materiału video na Vimeo, który:
1) Był dostępny wyłacznie dla mojego indywidualnego numeru użytkownika na Vimeo (mój nr użytkownika trzeba było podać przy zakupie w formularzu zakupowym)
2) Był bardzo dobrze zabezpieczony przed skopiowaniem. Przynajmniej metody któ®e udało mi się wygooglać na pobieranie materiałów video z Vimeo nie dały rady.
Jak takie coś zrobić?
Ad2: Takie zabezpieczenie w Vimeo to standard, stąd właśnie ten serwis polecam do hostowania płatnych materiałów wideo. Oczywiście Vimeo to nie jedyna opcja, ale chyba najbardziej przystępna, i to nie tylko cenowo…
Ad1: Pomijając, że ktoś mógł się tak bawić ręcznie, to zakładam, że było to robione po API, które w Vimeo właśnie pozwala na tego typu zabawy (np. kopia pliku/filmu dla konkretnego użytkownika z unikatowym hasłem). Są chyba nawet jakieś skrypty, czy wręcz wtyczki do WordPressa automatyzujące ten proces.
W jaki sposób można skorzystać z wersji trial business lub pro ? Niby wpisuje się swoją kartę a wyskakuje i tak ta podstawa ?
Zakładasz konto, dodajesz kartę i po weryfikacji danych (automat, głównie płatność musi przejść) masz konto płatne, wedle wybranego planu. Od momentu aktywacji masz 30 dni na ewentualną rezygnację (przy planach z roczną płatnością). Wtedy zostanie Ci zwrócona płatność. Pisze trochę z pamięci, bo nie mam teraz potrzeby zakładania kolejnego konta ;-)
Przypominam też, że zakładając konto z naszego linku, masz 25% zniżki: https://webinsider.pl/add/pp/?link=vimeo