Redakcja WebInsider.pl zaprasza na WordCamp 2018 Poznań. Poznajmy się w Poznaniu!

Dostałem ostatnio zapytanie o możliwość przygotowania platformy kursowej (platforma do sprzedaży kursów) bazującej na WordPressie i WooCommerce. Niby nic nadzwyczajnego, bo jest to bardzo dobre połączenie, które wsparte kilkoma dodatkowymi rozwiązaniami powinno być aż nadto zadowalające dla każdego, kto chce sprzedawać (nie tylko) swoje kursy. To co mnie zaskoczyło, to to, że materiał wideo ma być hostowany w serwisie YouTube…

Hosting płatnych materiałów wideo

Nie mam nic do YouTube, sam sporo swoich materiałów (również komercyjnych) trzymam w tym serwisie. Ale YouTube jest dobrym miejscem dla filmów w momencie gdy zależy nam na jak najszerszym zasięgu, czy zarabianiu na reklamach emitowanych przy filmach hostowanych w tym serwisie (AdSense). Natomiast moim zdaniem YouTube totalnie nie nadaje się do hostowania materiałów, za dostęp do których chcemy pobierać opłatę. Wynika to z tego, że w YouTube nie mamy właściwe żadnych możliwości zarządzania tym kto, kiedy i na jakich warunkach ma dostęp do naszych materiałów.

Możemy ustawić film jako publiczny –  dostępny dla wszystkich, niepubliczny – dostępny dla osób, które znają adres URL filmu (mają link), lub prywatny – dostępny tylko dla nas. Niby kompleksowo, ale zdecydowanie za mało, w przypadku gdy chcemy zarabiać na dostępie do naszych materiałów. Bo nawet jeśli ustawimy film jako niepubliczny (prywatny ze zrozumiałych względów odpada) to wystarczy, że ktoś wypuści link „w świat”, i w tym momencie utracimy kontrolę nad tym kto ma dostęp do filmów.

Płatne plany w serwisie Vimeo

Dlatego w takim przypadku zdecydowanie lepiej skorzystać z serwisów, które oferują bardziej rozbudowane opcje związane z zarządzaniem uprawnieniami związanymi z dostępnością do materiałów (filmów). Jednym z takich serwisów – z którego sam chętnie korzystam – jest serwis Vimeo, który w dużej mierze działa podobnie do serwisy YouTube, ale oferuje dodatkowe płatne plany, które pozwalają bardziej precyzyjnie zarządzać uprawnieniami do filmów.

Z racji tematu którym się zajmujemy pomijam pakiet bezpłatny Vimeo (Vimeo Basic), bo tu nie będzie większej różnicy niż w przypadku umieszczenia filmów na YouTube. Nas interesują plany płatne:

  • Vimeo Plus za 23 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)
  • Vimeo PRO za 64 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)
  • Vimeo Business za 170 zł miesięcznie (przy płatności rocznej)

Wybór konkretnego planu zależy m.in. od tego jak dużo materiałów planujemy wrzucać na platformę, ale już nawet najtańszy plan posiada opcje, które w przypadku budowania płatnej platformy kursowej są kluczowe:

  • Domain-level privacy – ograniczenie dostępu do materiałów do wybranej domeny (naszej domeny)
  • Password protection – ochrona dostępu do filmów za pomocą hasła
  • Player customization – modyfikacja wyglądu odtwarzacza

Dodatkowo w pakietach Vimeo PRO i Vimeo Business możemy sprzedawać dostęp do filmów w ramach platformy Vimeo (VOD), a w pakiecie Vimeo Business dodatkowo mamy dostęp do narzędzi marketingowych, które pozwalają np. zbierać adres e-mail od osób, które film chcą obejrzeć.

YouTube Red

Widać tutaj (Vimeo) trochę inne podejście do zarabiania przez sam serwis – na YouTube to użytkownik, który ogląda filmy płaci. Czy oglądając i klikając w reklamy, czy też wykupując dostęp do usługi w wersji premium (YouTube Red), dzięki czemu może m.in. oglądać filmy bez reklam, czy uzyskuje dostęp do dodatkowym materiałów.

Natomiast wydawca dostaje sporo zabawek do swojej dyspozycji (podkład audio, napisy, podstawowe opcje edycji), ale brak tu naprawdę przydatnych opcji, jak choćby bardziej rozbudowane zarządzanie uprawnieniami (dostępem do materiałów). A jestem przekonany, że gdyby Google zdecydowało się w serwisie YouTube wprowadzić płatne plany dla wydawców, choćby z rozwiązaniami znanymi choćby z serwisu Vimeo, to zapewne chętnych na nie by nie zabrakło…


Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Roztańczona Karolina dzięki motywowi Divi od Elegant Themes właśnie skończyła pierwszą stronę
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Młody Szymon dzięki motywowi Divi od Elegant Themes zrobił stronę dla firmy ojca