Zamieszanie z lotami FPV w ramach NSTS-01 to nie jedyne co ostatnio dominuje na różnych grupach związanych z dronami. Kolejny temat to pytania, czy można, czy jednak nie można w danym miejscu, bo z opisu strefy w aplikacji DroneRadar to nie wynika. A przynajmniej nie wynika wprost, bez sięgnięcia do zewnętrznych źródeł. Głównie chodzi o w strefach DRA-RH/CTR, czyli w odległości ponad 6 kilometrów od granicy lotniska (ew. lądowiska).

Nowe opisy stref DRA-R/CTR w aplikacji DroneRadar, czyli czy mogę tu latać?

Do niedawna w opisie takiej strefy w DroneRadar znajdowały się bezpośrednio informacje, które przy niewielkim zaangażowaniu logicznego myślenia, pozwalały łatwo określić czy, a jeśli tak, to na jakich warunkach można tam latać. Obecne opisy, choć wydają logiczne, to widać po pytaniach na grupie, że wprowadzają pewne zamieszanie.

Weźmy przykładową strefę DRA-RH/CTR, która znajduje się nieopodal miejsca, gdzie aktualnie przebywam:

Oprócz DRA-RH/CTR mamy tu DRAR/RPA (do 100 metrów AGL na zgłoszenie w DroneRadar) i DRA-I/RMZ (zachowanie dwukierunkowej łączności, np. za pomocą aplikacji DroneRadar). Ale to właśnie z DRA-RH/CTR pojawia się problem, bo w opisie bezpośrednio w aplikacji DroneRadar mamy, że:

DRA-R CTR (Strefa kontrolowana lotniska). UWAGA! Loty BSP dozwolone wyłącznie za zgodą PAŻP oraz z minimalnymi kompetencjami pilota BSP na poziomie A1/A3. Uzyskanie zgody PAŻP wymaga złożenia planu misji w PansaUTM.

Więc na start mamy informację, że loty wymagają zgody PAŻP, a uzyskanie zgody wymaga złożenia planu misji w PasnaUTM. Co by nie mówić, zwykłe, doraźne latanie mogłoby to znacznie skomplikować.

Ale w tym momencie pojawia się kolejne zdanie, które być może jest najważniejsze:

Szczegółowe zasady lotów w danej lokalizacji opisane są w konkretnej strefie RPA (DRA-RL/DRA-RM/DRA-RH).

Dalej informacje o konieczności zgody przy lotach poniżej 1 kilometra, od granicy lotniska + zachęta do zapoznania się z informacjami na stronie PAŻP:

Loty w odległości <1 km od granicy lotniska zawsze za zgodą PAŻP. W celu uzyskania informacji na temat wykonywania lotów bezzałogowych statków powietrznych zajrzyj do zakładki DRONY na stronie pansa.pl lub skontaktuj się z Działem Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych PAŻP

To, co może od razu zastanawiać, zwłaszcza jak ktoś w szkole dobrze ogarniał logikę, to skoro na start mamy, że ogólnie loty wymagają zgody PAŻP, czyli „wyłącznie za zgodą PAŻP”, to czym to ma się różnić od konieczności uzyskania zgody PAŻP dla lotów w odległości mniejszej niż kilometr od lotniska, czyli „zawsze za zgodą PAŻP”? Nie wiem, być może autor tego tekstu też nie wie… ;-)

W każdym razie kluczem tutaj jest to, że mamy tutaj DRA-RH, czyli dużą szansę za uzyskanie zgody (z angielskiego: H – duża, M – średnia, L – mała):

DRA-R: strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.

Wyróżnia się następujące rodzaje stref geograficznych DRA-R, które obejmują również dotychczasowe strefy: CTR wraz z ich wewnętrznym podziałem na mniejsze rejony lotów (RPA), MCTR, ATZ, TRA, P, R, D:

  • DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
  • DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
  • DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;

I tak w strefie DRA-RH, czyli powyżej 6 kilometrów od granicy lotniska lub lądowiska (CTR) lub strefy ruchu lotniczego (ATZ) w kategorii otwartej możemy latać do 100 metrów AGL, po wykonaniu zgłoszenia (check-in) w aplikacji DroneRadar. W przypadku DRA-RM będzie to 30 metrów AGL, a w przypadku DRA-RL z założenia bez faktycznej zgody nie wolno latać.

Co zresztą można sprawdzić doświadczalnie:

W DroneRadar ustawiona kategoria otwarta i maksymalna wysokość 120 metrów sprawia, że zapala nam się pomarańczowe światełko, czyli coś jest nie tak. A to nie tak, to właśnie 120 metrów i m.in. strefa DRA-RH/CTR. Po zmianie deklarowanej wysokości lotu na 100 metrów AGL wszystko staje się zielone, czyli można latać.

Strefy kontrolowane lotnisk wojskowych (MCTR)
Powyższe nie dotyczy Stref kontrolowanych lotnisk wojskowych (MCTR), gdzie zawsze trzeba uzyskać zgodę.

A przynajmniej w teorii, bo światełka nie są prawnym wyznacznikiem, a do tego w DroneRadar z jakiegoś powodu nie ma wielu stref, gdzie latać nie można, i to nie nie, tylko jeśli chodzi o obiekty tajne (np. areszty i więzienia). Ale co tam, za łatwo być nie może… ;-)

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej