Aplikacja DroneRadar – jak się zdaje – powoli umiera. Na telefonach z najnowszym Androidem w ogóle nie da się jej zainstalować z Google Play i trzeba kombinować „alternatywnym obiegiem”. Zresztą nawet jak aplikacja działa, to sporo odstaje od obecnych standardów. O ewentualnej aktualizacji coś tam słychać, ale nie bardzo wiadomo kiedy. Nie zdziwiłbym się, gdyby jej porządna aktualizacja w sensownych ramach (nakład pracy) w ogóle nie była możliwa. Widać w PAŻP/ULC mogą myśleć podobnie, bo właśnie zaprezentowano nowy system do przeglądania stref, dedykowany pilotom dronów.
Nowa oficjalna mapa ze strefami dla droniarzy, czyli DroneMap PANSA
Mogę zacząć od „wreszcie”, bo jednak co komputer, to komputer, i chyba nie tylko mi się na większym ekranie, z pomocą myszki i klawiatury po prostu lepiej pracuje. Do tej pory strefy można było przeglądać za pomocą wspomnianej aplikacji DroneRadar, co było średnio wygodne, również pod względem UX, lub na portalu AUP/UUP, a tutaj już przeciętny użytkownik (pilot) drona – przynajmniej cywilnego – nie ma właściwie szans:
Na szczęście to za nami, i skoro drony są dla (rozsądnych i rozważnych) ludzi, to mapa ze strefami też powinna być dla ludzi (choć opisy stref bez zmian, czyli dalej potrafią wprowadzać zamieszanie). I można chyba przyjąć, że nowy portal DroneMap PANSA to dobry krok w tym kierunku.
Zaczynając od tego, że nie tylko wysokość mamy w metrach, a nie w stopach, które właściwie niewielu cokolwiek mówią, a do tego w przypadku dronów to właśnie w metrach są podawane limity wysokości. I tak możemy podać parametry lotu i drona, typ lotu i kategorię:
Choć na razie to nie wiem, czy do czegokolwiek to służy, bo w swoich bardzo krótkich testach nie zauważyłem, by wpływało to w jakikolwiek sposób na mapę, czy ogólnie przekazywane informacje. Ale może docelowo ma to działać podobnie jak „sygnalizacja świetlna” w DroneRadar.
Na razie DroneMap PANSA raczej można wykorzystać tylko do sprawdzenia stref w danym miejscu, a więc i wynikających z tego obowiązków czy ograniczeń:
Przypuszczam, że być może z czasem pojawią się dodatkowe opcje, być może łącznie z możliwością zgłaszania lotów, a tym samym DroneRadar pójdzie w odstawkę. Albo po prostu zacznie działać jako przeglądarka, wyświetlająca stronę DroneMap PANSA, co akurat nie powinno być trudne do zrobienia w ramach aktualizacji.
Ale by nie było za różowo, że raptem jest jakieś miejsce, gdzie można sprawdzić konkretnie co i jak, i by ktoś chciał za to w końcu wziąć odpowiedzialność, to mamy na starcie taką informację:
Mapa ma charakter informacyjny i nie zwalnia użytkownika z obowiązku zapoznania się z wszystkimi dostępnymi depeszami NOTAM/AUP/UUP.
Aby uzyskać najnowsze informacje o aktywnościach wyłącznie stref TR, TS, D, MRT oraz R via NOTAM zadzwoń do AMC Polska +48 22 574 5733-35 podając numer strefy. W sprawie stref geograficznych prosimy o kontakt z Działem Operacji BSP pod numerem tel. +48 22 574 57 75.
Bo wiadomo, że odpowiedzialność zawsze ma ponosić użytkownik, a nie urzędnik…
A na koniec, z racji tego, że o technologii tu piszemy również w kontekście bardziej technicznym, to jako ciekawostkę podam, że obecnie strona DroneMap PANSA to 823 znaki w HTML. Reszta to CSS Mapbox GL JS i kod JavaScript. A tego już trochę jest, to 3 466 496 znaków… ;-)
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01